חיפושדלג על חיפוש
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

טיול יומי: "בעקבות אלי כהן"

6/10/2013

ב-30 בספטמבר 2013 נערך טיול יומי: "בעקבות אלי כהן" - מסע סביב פעילותו של אלי כהן הי"ד בסוריה בתחילת שנות השישים של המאה העשרים. הטיול התרכז כמובן רק ברמת הגולן.

מדריך הטיול היה גיל ברנר, אשר מטפל בפרויקט מבורך של הקמת שביל ואנדרטאות לזכרו של אלי כהן, לוחם המוסד אשר הוצא להורג בתלייה בכיכר אל-מרג'ה בדמשק ב-18 במאי 1965. השביל יראה מקומות בהם ביקר אלי כהן ברמת הגולן בפעילותו החשובה בסוריה.

את טיולנו התחלנו בחמת גדר, בה היה ממוקם בית מלון ופנסיון אל-חמה, שפעל בשותפות ערבית-יהודית עד למלחמת השחרור. אלי כהן התאכסן במלון הנ"ל במסגרת פעילותו ברמת הגולן. במקום הוקמה אנדרטה לזכרו, כמו גם על הכביש המוליך לחמת גדר (אל-חמה), בנקודת ביקורת סורית, מקום בו עבר אלי כהן לא פעם.

מצומת חמת גדר עלינו לרמת הגולן בכביש 98, דרך מוצבים סוריים, ביניהם "תאופיק", אשר הפגיז ללא הרף את היישובים האון, תל קציר ומעגן. בהמשך הדרך עברנו באזור בו הסורים הציבו מחסומי בטון נגד טנקים, שדרכם עבר אלי כהן עבר בדרכו לאל-חמה. בצד הכביש נבנה ע"ג מחסום בטון נגד טנקים פסל לזכרו של אלי כהן. הפסל הינו דמות ראש אדם עם חמש עיניים מסביב הראש, כך שמכל צד הדמות מסתכלת על המתבונן, דבר המסמל את התבוננותו המקיפה של אלי כהן בנעשה באזור.

גיל סיפר על ביקורו של אלי כהן בכפר נוקייב (מצפון לעין גב) בחודש מאי 1962, בניסיון להתחקות אחרי החייל יעקב דביר ז"ל, שנעדר ממבצע נוקייב. מבצע "סנונית", הקרוי גם מבצע נוקייב, היה פעולה משולבת של כוח חטיבת גולני ושל שייטת 13 נגד כפרים ומוצבים סוריים ברמת הגולן. המבצע נערך בלילה שבין ה-16 ל-17 במארס 1962. ברקע לפעולה, ירי ממוצבים סוריים ומן הכפר נוקייב לעבר דייגים ישראלים בכנרת, בחודשיים שלפני המבצע. בפעולה נהרגו שבעה חיילים, מהם שניים אשר הוכרזו בתחילה כנעדרים. לאחר מספר ימים נודע שגופת אחד מהם נמצאת בידי הסורים, ובחילופין שנערכו ב-21 במארס הוחזרה גופתו לישראל ושבוי סורי הועבר חזרה לסוריה‏. הנעדר השני, יעקב דביר ז"ל, לא אותר‏ ומקום קבורתו לא נודע. מדינת ישראל עשתה מאמצים לגלות מה עלה בגורלו של דביר, ובכלל זאת גם ביקשה מן המרגל אלי כהן לברר את הידוע ממקורות סוריים, אך העלתה חרס בידה.

באזור אפיק ביקרנו במועדון קצינים סורים במחנה פיק, בו אלי כהן ביקר במהלך משימותיו.

בהמשך דרכנו ביקרנו באתר שקשור למלחמת יום הכיפורים: אנדרטת הנגמ"ש - התאנה והארז. להלן סיפור המעשה:
בערב סוכות ה'תשל"ד, 1973, בעיצומה של מלחמת יום הכיפורים, נערך גדוד הסיור 173 למנוחת לילה מזרחית לרכס חזקה. בעודם מתכוננים, החלה הפגזת מרגמות עזה, ככל הנראה בהנחיית קצין תצפית סורי, על מקום היערכות הגדוד. אחד מנגמ"שי הסיור (זלדה) קיבל פגיעה ישירה ממרגמה, שהביאה למותם המיידי של שמונה מלוחמי הנגמ"ש ופצעה קשה את נהג הנגמ"ש. הנגמ"ש הדומם, במקום בו נפגע, הפך כיום לאנדרטת זיכרון ללוחמים שנהרגו. האנדרטה נמצאת ליד עץ תאנה, עץ שבצילו תכננו אנשי המילואים לנוח לעת ערב ומצאו את מותם. כדי לסמל את המשך החיים, ניטע בתוך שרידי הנגמ"ש עץ ארז לבנון, שלמרות שזהו לא אזור הצמיחה הטבעי שלו, צמח וגדל מתוך הנגמ"ש ויוצר את "אנדרטת הנגמ"ש - התאנה והארז" - יד לשמונה שנפלו.

באזור קשת עברנו דרך חורבות חושניה, בהן היה מחנה גדול של הצבא הסורי ולבטח אלי כהן ביקר בו במסגרת פעילותו בדרכו לקו החזית.

מצומת זיוון עברנו ליד תצפית קוניטרה הצופה על עיירת הרפאים. מצפון לקוניטרה השוממה, נראים בתיה של העיר החדשה - מדינת-אל-בעת' - שנבנתה לאחר מלחמת יום הכיפורים ע"י המפלגה השלטת (עדיין) בסוריה, היא מפלגת הבעת', שבראשה עמד הנשיא חאפז אסד. בעיר גרים כ-30,000 אנשי צבא ומשפחותיהם.

ערכנו תצפית מבניין המפקדה הסורית בקוניטרה, מבנה ענק ובו מאות חדרים, אשר לאחרונה מנוצל ע"י מטיילים ותושבי האזור לכתיבת גרפיטי. צפינו לכיוון הר אביטל (הוא תל אבו-נידה) והר בנטל, בדרכנו מערבה לכיוון קיבוץ גונן לארוחת צהריים מאוחרת. בדרך גיל סיפר לנו את הסיפור הידוע על המלצת אלי כהן לשתול איקליפטוסים סביב המוצבים והעמדות.

היה או לא היה - זו השאלה?

לאחר ארוחת הצהריים הטובה והדשנה בכפר הנופש "נופי גונן", התרכזנו באולם הרצאות בו גיל השלים את הטיול במצגת מקיפה ומפורטת על חייו של אלי כהן, החל מלידתו באלכסנדריה שבמצרים ועד להוצאתו להורג בתלייה בדמשק.

בסיכום: אין לקרוא ליום הנ"ל טיול יומי, אלא סיור יומי, אשר היתה בו חוויה רגשית עמוקה וקשה על פרשה ידועה מלפני למעלה מיובל שנים.

יש לציין בהערכה את ידיעותיו המקיפות של גיל בפרשה עגומה זו ואת פועלו בהעלאת זכרו של אלי כהן עם הקמת "שביל אלי כהן" ברמת הגולן.