חיפושדלג על חיפוש
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

סקירת טיול לנגב הצפוני

10/12/2014

חברי "צוות" סניף חדרה והשומרון יצאו ביום ב' 2 לדצמבר לטיול בנגב הצפוני בהדרכתו של שבתאי קו. כהרגלו שבתאי מוביל את חברנו לאתרים מיוחדים שברובם אינם מפורסמים ואינם מטוילים ע"י רבים, אלא רק ע"י כאלה שבאמת מכירים את ארצנו ואת התפתחותה ההיסטורית של מדינת ישראל וארץ ישראל.

ביום טיול זה ירדנו דרומה והתוודענו להתפתחות מערכת הכבישים האורכיים בדרום כמו הארכת כביש 6 עד באר שבע בירת הנגב והכביש החדש לערד.

את הפסקת הבוקר עשינו בצומת דביר במקום בצומת בית קמה המפורסמת יותר, וזאת בחרנו עקב הצפיפות הרבה בצומת בית קמה וחוסר הניקיון הסאניטרי.

לטיול הנ"ל יצאו 40 חברות וחברים. עם סיום ההפסקה יצאנו בדרכנו לכיוון נתיבות, כאשר בדרך קיבלנו סקירה על חלק ממבצע צוק איתן ועל מיקום שטחי הכינוס של כוחותינו. בדרכנו עברנו את הצומת המובילה למסוף קרני עד הגיענו לאזור קיבוץ נירים, משם צפינו על השכונות המזרחיות של חאן יונס.

נקודת סיורנו הראשונה הייתה בגלריה שהוקמה ע"י חבר קיבוץ נירים העוסק בפיסול, ושמו חיים פרי, אשר שיפץ מבנה ישן מתקופת הבריטים והפך את המבנה לגלריה עבור אומנים המציגים בסביבתו פסלים רבים מעשה ידיהם מאבן וממתכת. האטרקציה הייתה שעון שמש מדוייק שנעשה ע"ג חלק ממיגונית שהושארה בשטח ע"י צה"ל בסיום "צוק איתן". המבנה עצמו נמצא בסמוך לבאר מים בשם אבו סיתא ע"ש החמולה שהיתה במקום ועברה לחאן יונס בעת מלחמת השחרור. המבנה והבאר קיימים במקום עוד מהמאה ה – 17.

חיים פרי סקר בפנינו על החיים בקיבוצי הסביבה במהלך מבצע "צוק איתן", לפניה ואחריה כולל את סיפורי המנהרות פתחיהן ועד להיכן הגיעו. מכאן המשכנו לבית הכנסת מעון שבחבל מגן ובו ראינו רצפת פסיפס וכתובת ארמית שהשתמרו היטב, ומטופלים ע"י קק"ל כולל גג מקורה לשמירת הרצפה מפני פגעי מזג אויר.

לאחר קבלת סקירה על בית הכנסת המבנה ורצפת הפסיפס המשכנו למצודת פטיש בעברית, ובערבית נקראת חירבת פוטיס, אשר נמצאת ממזרח לאופקים. המצודה הוקמה ע"י רוסתום פחה, שליחו הצבאי של מושל ירושלים בתקופה העותומנית ונקראת ע"ש העיירה הביזאנטית שהייתה בסביבתה. מקום זה נכבש ע"י הבריטים עקב היותו בנקודה גבוהה ואסטרטגית החולשת על האזור.

כאן הגענו לשעת ארוחת הצהריים ונסענו לקיבוץ כרמים, ומשם לבירת הנגב באר שבע. ביקרנו בה בעיר העתיקה וברחובותיה והתמקדנו בבניין המושל, בו כיום ישנם תערוכות פיסול וציור מתחלפות של מיטב אומני ישראל, כאשר באותו מתחם קיים המסגד המרכזי בו מוזיאון של תולדות האיסלאם והתפתחותה של העיר באר שבע.

ערכנו סיור בעיר ובמרכזה, צפינו במבנה היפה בעיר, מבנה שמור בו התגורר עארף אל עארף, שהיה קצין המחוז וההיסטוריון הערבי. המבנה נבנה בשנת 1938. עארף חי בין השנים 1892 עד 1973.

בסמוך למרכז העיר ביקרנו גם בבית הקברות הבריטי של הלוחמים שלחמו באזור במלחמת העולם הראשונה. נטמנו בו 1240 חללי האימפריה הבריטית שנהרגו בעת כיבוש ארץ ישראל מידי האימפריה העות'ומנית, מהם 206 מאנז"ק, חיל המשלוח האוסטראלי והניו זילנדי.

במקום קבורים גם חללים יהודים אשר לחמו בצבא הוד מלכותה של הממלכה הבריטית ועל מצבתם חקוק מגן דוד. כמו כן, במקום אנדרטה לזכרם של 9 טייסים, שהועברה לאותו אתר ממקומה המקורי ע"מ שתישמר.

יש לציין כי בבית קברות זה נקברו חללים שהועברו לכאן ממקום קבורתם האירעי. יש לציין כי החלקה עליה הוקם בית הקברות ניתן ע"י עיריית באר שבע כמתנה של העם של בני פלשתינה לשמש כמנוחת עולמים לחיילי ההסכמה שנפלו בין השנים 1914 עד 1918.

מכאן בשעה 16:30 יצאנו לכיוון צפון חזרה לחדרה תוך חציית העיר באר שבע, וראינו את פועלו של ראש העיר וחידוש תחנת הרכבת והקטר 70414.