חיפושדלג על חיפוש
תוכן מרכזי בעמודדלג על תוכן מרכזי בעמוד

סיור בשביל אלי כהן הי"ד

1/12/2013

בתאריך 23 לנובמבר 2013 נערך סיור בשביל אלי כהן, אשר נועד ליושבי ראש הסניפים וחברי הנהלות המחוז ובנות זוגם.

הטיול היה ביוזמת מזכירות מחוז הצפון ויצא ממזכירות המחוז ומטרתו הייתה לעבור בכל המקומות ברמת הגולן בהם, על פי המידע, דרכה כף רגלו של אלי כהן לפני העלאתו לגרדום.

את הטיול ליווה והסביר המדריך גיל ברנר, אשר החל את הסבריו כבר מהירידה לעבר עמק הירדן, כאשר סיפר כיצד נקשר למשפחת כהן, ובפרט לאלמנה נדיה, ואיך בכלל עלה הרעיון להנציח את פועלו של אלי כהן באמצעות שביל ייחודי ברמת הגולן.

המדריך סיפר כי במפגש עם נדיה כהן הועלה הרעיון מכיוון שכיום, כל עוד הסורים לא מחזירים את עצמותיו של אלי כהן לקבורה בישראל, וגם מכחישים וטוענים שאינם יודעים היכן מקום קבורתו, יש להנציח את זכרו למען משפחתו והדורות הבאים.

לאורך הסיור בשביל סקר המדריך את פעילויותיו של אלי כהן, הציג צילומים של מסמכים אותנטיים ומכתבים של אלי עם משפחתו, וסיפר עם מי היו לאלי קשרים בשלטון האזרחי הסורי ועם אילו קצינים בצבא סוריה.

הסיור הפיזי החל מהיציאה המזרחית של אתר חמת גדר, אשר לידה הוכנה מעין מצבה עגולה מאבן שמסמלת יותר מכל כי הגלגל מסתובב לו, ובפרט ממקום זה, שהיה סמוך למלון הקצינים הסוריים, אשר היו מגיעים לנפוש ולשכשך במימיה של חמת גדר. שם גם אלי קשר את קשריו עם קציני הצבא הסורי ורכש את אמונם.

הנקודה הבאה הייתה בעלייה מאל חמה לעבר רמת הגולן. על עמדת המשמר הסורית, שנשארה מאז מלחמת ששת הימים, ישנו שילוט זיכרון ועליו חרוטה עין ופסוק מהתנ"ך המציין כי העין רואה הכל. כאשר עלינו במעלה הגולן בכביש הפתלתל ראינו בדרכנו את שאריות הבונקרים שנשארו מתקופת המלחמה והגענו לאזור מחסום הטנקים, שהיווה מעבר הכרחי מרמת הגולן לעבר עמק הירדן. כאן הוקם פסל של ראש אדם על אחד המחסומים, כאשר פניו פונים לארבעה כיוונים: מערב, מזרח, דרום וצפון. עובדה זו מצביעה על מעורבותו של אלי כהן בכל הגזרות. מכאן המשכנו צפונה אל מועדון הקצינים ואל בית החולים בהריסות קוניטרה, שם קיבלנו סקירה מגג המבנה על הגזרה הסורית. סיום הסיור היה בתצפית לעבר בית חולים השדה שצה"ל הקים כדי לטפל בנפגעים הסורים כתוצאה ממלחמת האזרחים בה.

סיום הטיול התקיים בשוק אשר במג'דל שאמס, שבו רכשו החברים תפוחי עץ, מוצרי גבינה ולאבנה. עם רדת החשיכה חזרנו לעבר שפלת החוף וחברי ההנהלה פוזרו על פי תחנות העלייה, כאשר רובם ככולם היו עייפים ומרוצים מסיור מהנה ומתיש זה.